Bite me!

Läste ut sista boken i serien The Vampire Diaries av L J Smith för en stund sen. De handlar om Elena, en amerikansk high school queen som är helt sjukt vacker (duh!) och har jättebra självförtroende trots hennes föräldrars tragiska frånfälle. Men hon är ändå inte helt lycklig utan känner att något eller någon saknas. En dag kommer den mystiske och sjukt snygge (duh!) Stefan till stan och börjar på hennes skola. Han har alltid solglasögon på sig, är väldigt blek och han undviker att skaffa sig vänner. Mest av allt undviker han Elena... vilket leder till att hon bestämmer sig för att hon ska ha honom, kosta vad det kosta vill! Need I say more?
Jag har fortfarande lite svårt att bestämma mig för exakt vad jag tycker om böckerna. Jag hade lite svårt att tycka om huvudpersonen, samtidigt som hon var lite stereotyp var hon inte det, och det var skönt att läsa om en människa (läs tonåring) som inte var helt emo och osäker. Däremot tyckte jag att slutet var lite väl lyckligt. Nog för att jag gillar lyckliga slut, men samtidigt vill jag gärna hålla det lite realistiskt (vilket ju kan verka helt puckat när man läser om vampyrer, spöken och varulvar haha). Men jag måste ändå säga att det var många vändningar i böckerna som jag inte riktigt hade väntat mig, och det är alltid någonting som får mig att respektera en författare. Även om en harlequin historia kan vara precis vad man vill ha när man slappar på stranden så är förutsägbart inte direkt sexigt, och de flesta av de författare som jag gillar på riktigt har egenskapen att kunna skriva böcker där jag inte kan lista ut exakt vad som kommer att hända. På sätt och vis var dessa böckerna lite fint placerat mitt på en skala mellan dramatisk kärlekshistoria och actionfylld fantasy. Lagom lättläst utan att vara töntig och förutssägbar, och det är egentligen ett ganska bra betyg tycker jag. Men den fjärde boken kunde jag nog faktiskt klarat mig utan...


Kommentarer
Postat av: Petra

Sista boken var den enda av dem som jag ägde från början, och den enda av dem jag läst tills för bara några år sedan så personligen tycker jag nog bättre om den än om de andra. ^^

Jag gillar Bonnie mer än jag gillar Elena... ah well! :D

2009-08-30 @ 00:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0