Ah yeah, Barry, can't get enough of your love baby


Så är man hemma i Karlskrona igen. Det mesta var sig likt förutom att en apelsin hade ruttnat och spridit en underbar odör i lägenheten. Resandet gick bra, jag fick inte ens ont i huvudet av nio timmars resande, vilket jag brukar lyckas med annars när jag reser längre än två timmar typ.

I fredags anlände jag i Oslo där Annelie dök upp och hämtade mig. Vi käkade fett najs pizza på Hell's Kitchen och uppdaterade oss om gamla klasskamrater och bekanta. Facebook var en av våra större informationskällor. Härligt att man kan hålla koll på folk man inte riktigt bryr sig om :) Sen knallade vi hela vägen hem till Lillebergsvingen i ett blött och slaskigt Oslo. Tydligen är Karlskrona inte enda stället där de inte vet hur man skottar trottoarer, men Oslo kan jag ursäkta för de har mycket mer snö och mindre plats att dumpa den på. Annelie lagade linsgryta och quinoa som var nomnom. Barry White snurrade på skivspelaren och spred sina floskler och berättade i varje låt om hur mycket han älskade sin "baby". Bara Barry kan göra det och komma undan med det. Den mannen kan han.

På lördagen åkte vi till norska versionen av Elgiganten (eller orginalet eftersom det tydligen är ett norskt företag!) och beundrade Truls förhandlingskunskaper innan vi drog till Tekniska museet. Där var det barninvasion. Vi måste ha varit de enda vuxna som var där utan barn :) men det var rätt schysst, för det var ett sånt skojigt museum där man kan testa en massa grejer. Sjukhus/medicin utställningen var intressant och äcklig på samma gång. Inälvor och ben blandat med läskig stenåldersteknik. Man är glad att man lever i den tid man lever... De hade även en trevlig liten maskinpark (i storleken av en hangar! De fick plats med ett helt stort flygplan där inne!). Många snygga gamla bilar. Vissa grejer var helt enkelt snyggare förr. Men som sagt, jag är ändå glad att jag lever nu.
På kvällen åt vi tacos och Erik från grundskolan och Annelies granne Else dök upp och höll oss sällskap. Vi var också ut på ett ställe som heter Paragrafen nere på "byn" men eftersom jag lyckades dra på mig extrem huvudvärk med illamåendevarningar blev det en kort sväng bara. Men som avslutning på kvällen glömde Annelie nycklarna och vi fick väcka upp Else och våldgästa henne. Det är bra att ha trevliga grannar, annars hade vi fått frysa. :) Respekt till Else som var god värdinna och bjöd på Pepsi.

Söndagen var blöt som fan, men perfekt för att gå på museum. Zoologiska museet i Botanisk Hage var inte fy skam. En massa uppstoppade djur i fina miljöer. Tog så många bilder att kameran gav upp och dog halvvägs igenom :( Jag har dock fått flera fina foton från Annelie (som iallafall är bättre fotograf än jag) Efteråt gick vi på Geologiska museumet som låg bredvid och tittade på stenar och kristaller och även lite gamla ben. De hade en fin liten Tyrannosaurus Rex som var hemskt vänlig. Efter att de sparkat ut oss vid stängningsdags gick vi på Munchmuseet som också ligger vid Botanisk Hage. Han hade väldigt många olika stilar, så det var spännande att kolla på alla tavlor. Trätryck är rätt schysst, och en del av porträtten är väldigt fina. Jag köpte några tryck och sen fikade vi lite innan vi plaskade hem.
Värt att nämna är att vi på kvällen såg en massa spännande program. Bland annat South Park med Jennifer Lopez och hennes "taco-flavoured kisses", wipe-out med crazy norska kommentatorer och Beck med norska undertexter. Jag måste nästan se den svenska versionen av wipe-out bara för att se om de svenska kommentatorerna rår på de norska.

Bilder från trippen kan man hitta på http://sofieleosson.bilddagboken.se eller på Facebook. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0