Personligen

Igår hade vi filmvisning på skolan för vår kurs i Digital Video Production. Vi tittade på Bergmans Persona, vilket var rätt intressant. Det är faktiskt den första Bergman-filmen jag sett och jag känner att jag på sätt och vis kan förstå varför Bergman blivit så pass stor. Jag menar, jag har ju bara sett en så jag kan inte säga om Persona är typisk för hans stil/verk, men jag gillade cinematografin (vilket var det Talan ville att vi skulle titta på). Storyn var lite mer förvirrande och jag förstod den inte direkt. Men sättet han använt ljuset på för profiler och hur han filmar så att en dialog verkar mer som en monolog och liknande kameraarbete är väldigt snyggt och intressant. Svartvitt is the shit. Blev väldigt sugen på att ta svartvita foton efter den filmen, hehe.



Sen under kvällen jobbade jag som vimmelfotograf på Rotundan och tog bilder på allt möjligt uppklätt folk. Vi gick dit nyktra för att "arbeta" och som vanligt när man är nykter bland fulla människor blir man helt matt över hur töntigt det är egentligen. Men vi tog en hel del intressanta bilder, min favorit är på denna glada killen som hade söta kattöron på sig, och så på det dansande paret på scenen. Jag har inte beskurit bilderna än så kompositionen är inte direkt särskilt bra, men det får ni leva med.


Jag gillar verkligen när företag gör reklam som inte bara är: "här är våran produkt, den är fantastisk. KÖP!" utan istället hittar på någon slags intressant kampanj som man först inte fattar vem som ligger bakom, eller att det ens är marknadsföring. Om man gör grejer som dessa videorna (titta på båda!) så kommer folk minnas dem och tänka: "fan vilken cool grej! Va! Är det xx som ligger bakom?" och då automatiskt associera "xx" med cool. Mycket smartare i dagens mediamättade värld där vanlig reklam inte längre biter. Man slipper känna sig som enbart en potentiell köpare av ännu en produkt och uppskattar företaget desto mer för att de (åtminstone som det verkar) inte försöker trycka på dig ännu en vara. Jag menar, alla känner vi ju till ICA reklamen. Den som kom på det var ett geni. Det är en idé som funkar oavsett vilka varor det är rabatt på, det är underhållande och folk vet DIREKT att det är ICA utan att behöva känna att de slösat bort våran tid på att tala om för oss att falukorven är billigare denna veckan.

 



Idag har Petra och jag varit till systemet och handlat lite spännande grejer. Eller spännande och spännande, jag köpte engelsk cider, ekologisk cider och ekologisk öl (är du inte stolt över mig Annelie?). Den ekologiska ölen ska vi ge till Marco på lördag. Petra och Marco ska ha en gemensam födelsedagsfest hemma hos Marco (Petra fyllde den 25e och Marco den 29e). Det ska bli riktigt najs men det kommer nog också bli lite stressigt eftersom vi samma dag på eftermiddagen/kvällskvisten är inbjudna till Blekine Chinese Association Atumn Mid-day Festival där vi ska få lära oss att göra dumplings, smaka på moon cakes och lyssna på kinesisk musik. I <3 Chinese people! Ska bli väldigt kul! Vi ska även tvinga med Jim som kommer till Karlskrona senare idag och sen ville Daniel från skoltidningen också följa med. Han studerar ju kinesiska (och tränar Kung Fu! Fuwooah!). Zhe (som skickade inbjudan) ville att han skulle sjunga på kinesiska för dem, haha. Får se hur det går.

Ikväll ska vi laga potatisklyftor (eller potatisbåtar som Petra säger) och kyckling. Kanske se en film. Vi fick Breakfast on Pluto och Bröderna Grimm från lovefilm.se igår. Ser fram emot att se Breakfast on Pluto igen. Cillian Murphy gör ett sjukt bra jobb som filmens protagonist. Fick även mina fina t-shirts som jag beställde från threadless.com. De har rätt skojiga tryck, och den 9/9 09 sålde de t-shirtar för 5 dollar styck. Billigt! Jag köpte tre. På den ena står det "Rock is dead - Paper killed it" och på den andra "Screw Vintage - This shirt is from the future". Den tredja har en mycket längre text som täcker hela framsidan men är typ en "förlorad cykel"-lapp kan man säga. Jag är nöjd iallafall!


Kommentarer
Postat av: annelie

ahh älska t-shirttexter som faktiskt är skojiga och säger nånting! Inte fishbone 4-ever liksom. I norge säger dom också potetbåtar till potatisklyftor! Och jag ser fram emot den dagen då allt på systemet är ekologiskt haha. hoppas cidern och ölen är god!

2009-10-03 @ 15:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0